31/1-11

Första praktikdagen!

Idag hade vi vår första praktikdag. Vi åkte riksha till ett universitet där man läser socialt arbete. Det var nästan precis så som i Örebro att det finns en akademi som JSP liksom. När vi kom till skolan så blev vi väl omhändertagna och de hade gjort fina målningar av sand utanför salen där vi skulle vara. Vi fick också en rödprick i pannan och en liten välsignelse. Trevligt.

 

Sedan hade vi en lite välkomst ceremoni och det var några professorer som höll ett tal. Därefter fick vi blommor (rosor) för att välkoman oss.

 

Sedan var det rast och då stod vi och snackade med en student om allt möjligt. Därefter så gick vi tillbaka in i seminariesalen efter rasten som skulle vara på 10 minuter. Visst, efter 30 minuter satte vi igång och då hade en väldigt duktig föreläsare som snackade om några ”tribal” familjer. Spännande eftersom det bara finns 45 olika ”tribal” i Masharashta (stavning).. Vilket är sjukt eftersom dessa familjer har egna seder, värderingar och normer i ”sitt” samhälle. Vissa av dessa familjer kan inte skriva utan utrycker sig i sång istället eller genom att rita på lakan. Många som ingår i en ”tribal” är fattiga.

 

Efter föreläsningen kunde vi köpa lite saker som dessa ”tribals” familjer hade gjort. Pengarna gick även till de här familjerna så det kändes bra. Efter skoldagen så åkte vi hem till en ”socionomstudent” och hälsade på hennes familj. Vi åkte buss och det var en upplevelse, jag ska aldrig mer klaga på bussarna hemma, aldrig. Vi åkte hem till en som hette Bianca och hon hade väärldens finaste familj. De var så omtänksamma och vi hade så trevligt där så jag finner inga ord. Vi åt mat som bestod av ris (självklart), nötter, koriander, coccos och sen var det säkert någonting mer i som vi inte hade någon aning om men det var gott. Därefter blev det te och jaa jag kan starkt rekommendera indiskt te. Mm mm mm… Vi fick även måla med sand (så som de hade gjort i skolan åt oss när vi kom dit) och jag måste ju säga att det var otroligt svårt! Herre gud. Trodde inte det skulle vara sådär svårt liksom.

 

Vi berättade lite om våra familjer, hur vi bor och så gav vi några gåvor till familjen. Vi gav ett kort på Örebro och en magnet med en dalahäst på och på den stod det även ”Sweden”. De blev nog glada och efter detta fick vi testa på olika ”sarisar” det vill säga olika knytningar som var populära och mest vanliga i Indien. Mycket trevligt och vi dansade även indisk dans i vardagsrummet och de flesta var med. Hihi. Otroligt.

 

Efter mycket skoj och dans så följde familjen med till bussen som vi skulle åka in till stan med. De ville att vi skulle komma tillbaka vilket vi även ville men det finns nog inte tid för det måste jag säga. Suck men vi tog bussen in med en tjej som var med hela tiden och hon var hur trevlig som helst. Hon skrev upp några bra pubar, uteställen, restauranger med mera, som är bra och ha lite koll på under vistelsen i Indien. Vi ska nog träffa henne och hennes vänner på onsdag eller torsdag tror jag och det ser vi fram emot!

 

Halvvägs tog vi en riksha till vår lägenhet. När vi kom in i lägenheten var några redan där och vi snackade om dagen som hade vart. Det verkade som att de flesta hade lika skoj som vi och alla var riktigt nöjda med dagen.

 

Nu är det dags att sova för imorgon ska vi åka runt till organisationer. Vi ska verkligen ha en heldag så det är dags att gå och lägga sig.

 

Vi hörs och ses och glöm inte kommentera om ni har några frågor eller funderingar.

 

See you! PUSS


Kommentarer
Postat av: Tina

Hej igen! :) Först vill jag även här skriva att sexualitetstentan har rättats så kolla den! ;) Sen måste jag tacka för en trevlig "skrivstund" idag, den uppskattade jag verkligen! Och du, ditt inlägg, jag tycker det var skitkul att du skrev att en del familjer uttrycker sig genom sång... då måste ju du som medlem i familjen Von Trapp, ha känt dig som hemma ;) Jag saknar dig raring! Ta hand om dig!! Puss puss

2011-02-02 @ 19:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (det är bara jag som kan se den)

Har du någon blogg?

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0