Back in Pune

Japps nu är vi tillbaka i Pune igen och det är riktgit skönt måste jag säga. Det har varit mycket resande och mycket som har hänt. Men tänkte försöka att berätta allt i ordning.

 

Vi fick semester på fredagen och på natten/morgonen till lördagen så hade vi fixat en bil som skulle ta oss till Mumbais flygplats. Klockan tre skulle bilen komma och klockan fyra försökte vi få tag på taxibilen som hade ringt tidigare och sa att han var påväg. Han hade tydligen somnat någonstans. Typiskt Indien. Efter mycket om och men så åkte vi till Mumbai och han fram till flygplatsen i tid eftersom vi är ju typiskt svenskar och hade planerat att åka tidigare.

 

Vi flög till Varanasi i ett ganska litet flygplan. Vi mellanlandade i Lucknow som sedan tog oss till Varanasis flygplats. Jag har aldrig varit med om att man mellanlandar någonstans så det var lite intressant!

 

Sedan kom vi in i staden och gick till vårt hotell som låg mitt i stan i en labyrint. Helt otroligt att vi hittade dit! Därefter utforskade vi staden lite och tog lite fina bilder på staden. Det var en mysigt stad och människorna där var fantastiska. Jag rekommenderar att åka dit för att uppleva riktiga Indien. Det enda "jobbiga" där var att korna verkligen var heliga och man fick inte slå dom eller putta undan dem för nått! Det var väldigt smutsigt där också och det var inte en allt för trevlig lukt i staden.

 

På morgonen hade vi planer på att åka på en båttur i Gagnes. Vi vaknade till en man som "sjöng/väsnades" klockan 5 på morgonen och vi gick upp då. En guide kom till vårt hotell och plockade upp oss för båtturen och vi fick se soluppgången och massa människor som stod och tvättade sig i Gagnes. För er som inte vet är Ganges en helig flod och man bör dricka av vattnet och tvätta sig i det för att "må bra". Det som bör tilläggas är att i den här floden kastar man i kor, människor och aska, och boten på sjön är full av äckel pga detta. Så människorna mår väll inte "bara bra" av att dricka vattnet utan de blir väl riktgit magsjuka med?!. Nåväl.... Vi fick se när folk tvättade sig och drack vattnet och även folk som tog sig en liten simtur mitt ute i vattnet. Helt plötsligt kunde man höra någon säga "Heeeelllooo" brevid en och då var det någon som simmade precis vid båten! Crazy...

 

 

Vi fick även se var man kremerade människorna innan man slängde ut askan i floden. De berättade att man kremerade under vissa omständigheter. Man kremerade inte dem som hade blivit biten av en orm, gravida kvinnor, barn eller om någon led av lepra. Om någon av dessa människor skulle vilja bli kremerad vid Ganges så kunde man göra det under vissa premisser. Dessa människor som ville bli kremerade, var tvungna att lägga sig på en sorts ”bår” (då de var riktgit döende) på Ganges med en liten lapp på magen där det stod adress och namn på personen. Sedan skulle den här personen färdas längst Ganges och i slutet av floden så skulle personen gå tillbaka till ”kremeringsplatsen”. Då kunde askan sedan spridas i floden. En mycket intressant historia.

 

Sedan gjorde vi inte så mycket mer i Varanasi så på kvällen åkte vi till tågstationen och tog nattåget till Agra för att se Taj Mahal. Nattåget var också en upplevelse och ja herre gud säger jag bara. Tåget körde både fort och svängigt så det blev inte så mycket sömn den natten inte. På morgonen hoppade vi av i Agra och vi tog oss till vårt hotell som låg precis vid Taj Mahal. Ett mysigt hotell och på morgonen åt vi frukost med utsikt på Taj Mahal. Vi gick sedan in på Taj Mahal och nu har jag inte alls så många underverk kvar att se! Jag har kvar pyramiderna och nått i Turkiet! Sen så!

Inne i Taj Mahal ville verkligen ALLA ta kort med en. Allt ifrån att jag skulle hålla ett barn i famnen till farmor som knappt kunde ta sig fram. Det var nästan så att det var vi som var Taj Mahal. Vi gick runt där i ungefär 2 timmar för att sedan ta det lugnt och utforska staden lite. Sedan var det dags att sova för att åka på nya äventyr dagen efter.

 

På morgonen drog vi till tågstationen efter mycket om och men. Tåget var försenat med en och en halv timme, men som sagt så var heeela resan välplanerad så vi hade god tid på oss tills vi skulle ta flyget från Delhi till Goa. Vi träffade på en väldigt trevlig Amerikansk man som var ute och reste. Sedan kom tåget till perrongen och vi hoppade glatt påt.

 

Efter att ha blivit påkörda och skällt ut en taxichaufför kom vi i alla fall fram till flygplatsen och vi checkade in! Sedan var vi påväg till Goa och nu började semestern på riktgit!

 

Nere i Goa- Palolem väntade min fina pappa och Martin!!! Gud vad jag har saknat dem! Så vi chillade bara lite och umgicks!

 

Sedan åkte de hem och jag stannade kvar i Palolem själv vilket var rätt skönt faktist! Jag lärde känna en jättetrevlig svensk familj som jag hängde med mycket. Blev även tjenis med dem på hotellet jag bodde på så det kändes bra. En otäck sak hände bara på hotellet sista dagen jag var i Palolem, då en man kom in i min hut! Men på något sätt så kastade jag ut honom och låste dörren! Förstår inte riktgit hur jag gjorde det men tjaa ”Don’t mess with me” ;)…De på hotellet försökte fåtag på mannen men tyvärr hände det ingenting. Nåväl. Blev även erbjuden jobb på hotellet men ska nog börja min karriär som socionom först innan jag gör något sådant;P…

 

Jag och Daniel tog bussen hem till Pune och det gick bra. De hade bara ett väldigt konstigt system här men det gick bra!

 

Nu har praktiken börjat igen och det känns helt okej. Nu är det bara en månad kvar så vi får se hur snabbt det kommer gå nu! Längtar hem som sjutton nu!

 

Puss på er därhemma!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (det är bara jag som kan se den)

Har du någon blogg?

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0